MELANCOLIA (2011, LARS VON TRIER) DINAMARCA – ALEMANIA – SUECIA

Acompanyades encertadament per l’inquietant i absorbent preludi de Wagner en l’òpera de Tristán i Isolda, les primeres imatges d’aquest film no ens deixen dubte del que estem a punt de veure: una obra un punt pretensiosa d’un cineasta que s’atreveix amb tot. Aquestes imatges ens plantegen un enigma hipnòtic que es tancarà al final del film.

Descrita pel mateix Lars von Trier com “una bella obra sobre la fi del món”, Melancolia reflecteix  molt acertadament aquest sentiment contradictori que consisteix en mostrar la preciositat d’un esdeveniment catastròfic. Amb aquest objectiu, el cineasta construeix una obra visualment de factura perfecte, d’imatges d’un món de fantasia, de ciència-ficció en el seu estat més pur i que, fins i tot, freguen la superficialitat; imatges que ens recorden les inquietants fotografies surrealistes de Gregory Crewdson o, en cinema, ens remunten a l’exercici artístic i filosòfic que constituïa The Tree of Life (2001) de Terrence Malick.

L’estructura de l’obra és senzilla però rodona: dividida en dues parts, “Justine” i “Claire”, els noms de les dues germanes representades per les magnífiques Kirsten Dunst i Charlotte Gainsbourg respectivament, Lars Von Trier ens introdueix en el context d’uns personatges i aconsegueix fer-ne un anàlisis intern prou definit en el marc de la boda de Justine, celebrada a casa de la seva germana. A la segona part, amb molta més força, es resol el misteri del desconegut planeta Melancolia que s’acosta a la terra a gran velocitat.

Les dues germanes són les peces clau de la historia, dues personalitats complexament construïdes situades en dues esferes de la realitat totalment distants. Tot i així, el lligam familiar preval per sobre aquesta distancia i la depressió de Justine que constitueix en un principi la peça desestabilitzant de la realitat familiar s’acaba convertint en tot el contrari, el suport racional; dues maneres d’enfrontar-se a la mort que conformen una dualitat clau en la pel·lícula: Kirsten Dunst ens transmet amb la seva mirada perduda la buidor i el nihilisme de l’espècie humana; Charlotte Gainsbourg borda en el seu paper el sentiment d’impotència i angoixa inherent a la debilitat humana, provocada per la por a perdre allò que posseïm.

Lars von Trier explora, una vegada més en la seva filmografia, la depressió a través dels seus personatges. Justine se sent incapaç de portar la vida com els altres s’empenyen en construir-li; infeliç amb ella mateixa és incapaç de fer feliços als que l’envolten. La melancolia és el sentiment en el qual es tradueix la depressió, provocant en Justine una incertesa respecte el camí a prendre, situant-la en un espai de transició constant. Tal i com afirma el seu director “la melancolia pot ser molt temptadora, perquè ens ofereix una forma dolça de dolor i turment”; és d’aquesta manera com Justine experimenta la fi del món, com un fenomen natural que li retorna la pau interior, un final a la seva insuportable existència.

Transgressor, anàrquic i antidogmàtic, el director danès, fidel al seu estil però lliure i innovador en la seva confecció, aconsegueix de nou l’objectiu que prima en totes les seves pel·lícules: no deixar a l’espectador indiferent. En aquest cas ho aconsegueix fent-nos partícips del món interior dels personatges amb els quals compartim cada una de les sensacions (angoixa, tensió, melancolia) causant-nos una reacció expectant i tensa, de les primeres imatges fins al final del film. Una peça agredolça però molt recomanable.

Anuncis

Un pensament sobre “MELANCOLIA (2011, LARS VON TRIER) DINAMARCA – ALEMANIA – SUECIA

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s